מבחני מועצת רואי החשבון בישראל, ובכללם גם המבחן בחשבונאות פיננסית כמובן, כוללים כמויות גדולות של חומר עיוני ונחשבים למאתגרים במיוחד. סטודנטים מפנים חודשים שלמים מחייהם על מנת להתכונן למבחנים אלו, וסף הלחץ והמתח לקראת בחינות אלו נחשב תמיד לאחד הגבוהים בעולם הלימודים בארץ. לכן מוצעים קורסים מפורטים ורחבים המיועדים להכין את הסטודנטים ספציפית לבחינות המועצה בתחום החשבונאות, וביניהן בחינת מועצת רו"ח בפיננסית א' ו ב', קורס מיסים א' ו ב', הכנה לבחינה בפיננסית מתקדמת ועוד. על מנת להתמודד עם כמויות החומר הגדולות, כמו גם עם הלחץ הנלווה לבחינות אלו, פותחו מספר שיטות למידה ייעודיות אשר הוכחו אינספור פעמים בעבר כיעילות ומוצלחות בהכנת רובן המכריע של התלמידים והתלמידות לבחינות אלו.
מהן השיטות העיקריות המשמשות כהכנה לבחינות מועצת רואי החשבון ומדוע הן מתאימות לתחום זה וזוכות להצלחה מרובה כל כך?
מרתונים, סוגי תרגולים שונים ועוד – לימודי ראיית חשבון ממוקדים כהכנה לבחינה
להלן חלק מהשיטות העיקריות הנכללות בקורסי ההכנה לבחינות מועצת רו"ח בישראל, שיטות הנכללות כמובן בקורסי ההכנה הממוקדים שאנו מציעים –
– הרצאות פרונטאליות – נתחיל עם הבסיס – בדומה למרבית תחומי הלימוד, גם קורסי ההכנה לחשבונאות פיננסית ולשאר מקצועות החשבונאות מבוססים על הרצאות פרונטאליות בהן מועבר החומר במלואו לאורך הקורס. החשיבות של הרצאות פרונטאליות היא רבה שכן מלבד להעברת החומר באופן כללי ומקיף, מדובר בהזדמנות להתעכב על נקודות לא ברורות, לשאול שאלות ולבקש הבהרות
– תרגול משותף של שאלות נפוצות – במסגרת המפגשים המרכיבים את הקורס, מתרגלים המרצים יחד עם התלמידים שאלות מסוגים שונים, כולל שאלות פתוחות מצד אחד, ושאלות "אמריקאיות" (שאלות רב ברירתיות) מצד שני. בעוד במסגרת השיעורים המתרגלים והמרצים הם שפותרים את השאלות, ניתנת לסטודנטים הזדמנות לנסות בעצמם, והמרצים מעבירים את תהליך החשיבה והדרך לגשת לסוגים שונים של שאלות, כך שהכוונה היא כי הסטודנטים למעשה ילמדו כיצד לענות בעצמם על שאלות מסוג זה, ולא ילמדו רק את החומר עצמו המרכיב את השאלה.. חשוב להדגיש כי במסגרת קורסי הכנה של האקדמיה, אשר מתבססים על שנים רבות של ניסיון בהכנה לבחינות המועצה, התרגול הוא של שאלות נפוצות אשר חוזרות על עצמן שוב ושוב לאורך השנים, כמו גם של שאלות מסוגים חדשים אשר החלו להופיע בשנים האחרונות בבחינות המועצה
– תרגול במיקסום הציון עבור כל שאלה – במסגרת תרגול ממוקד מושם דגש על הבנת מערכת הניקוד הננקטת על ידי המועצה בבחינות השונות וספציפית בבחינה בפיננסית. ישנן דרכים שונות בהן ניתן לגשת לכל שאלה, ועל פי מבנה השאלה והאופן בו בנויה מערכת הניקוד של מבחנים אלו ניתן לגזור מסקנות בנוגע לדרך הרצויה והטובה יותר לגשת לכל שאלה. לכן, מושם במסגרת ההכנה דגש גם על האופן בו ניגשים לשאלה, במה מתמקדים קודם, על מה לוותר במידה ולא מצליחים, כמה זמן להקדיש לכל שאלה וכד'
– מרתונים – מפגשי מרתון הם מפגשים הנערכים לקראת סיום הקורס וכאשר מועד הבחינה מתקרב. מדובר במפגשים ארוכים (בני כשבע שעות לימוד אקדמאיות) בהם נערכת סקירה מקיפה על החומר הרלבנטי כולו ונערך תרגול ארוך ומעמיק של שאלות מסוגים שונים. מרתונים למיניהם הוכחו אינספור פעמים כיעילים – הם מעניקים לתלמידים ולתלמידות את ההזדמנות לחזור שוב באופן מרוכז ומסודר על כל החומר שהועבר בקורס, לקבל תמונה בהירה יותר בנוגע לחומר ולתרגל אותו באופן אינטנסיבי. זו ההזדמנות לעבוד באופן ממוקד על הנושאים או סוגי השאלות בהם התקשה אותו סטודנט במהלך הקורס ולשפר את יכולותיו בתחומים החלשים יותר מבחינתו, כמו גם להגיע לשליטה מלאה ומקיפה יותר בחומר ובמענה על שאלות
– פורום דיונים לליווי במהלך הקורס – עבור כל כיתה נפתח פורום דיונים באתר הקורס ברשת, המאפשר לכל סטודנט לשאול שאלות, להתייעץ עם סטודנטים אחרים וכמובן גם עם המרצה. מרצי הקורס פעילים בפורום ועונים על שאלות שוטפות, כך שגם לאחר שמסתיים השיעור עדיין קיים ערוץ פתוח בו ניתן לתקשר עם המרצים והמתרגלים ולקבל ליווי ותמיכה שוטפת
– בניית תכנית עבודה מפורטת – בתחילת הקורס מקבלים הסטודנטים תכנית עבודה מפורטת, הכוללת לוחות זמנים מרגע תחילת הקורס ועד למועד הבחינה. מדובר בלוחות זמנים מפורטים הכוללים את הנושאים השונים בחומר הלימוד, מתי נלמד ומתורגל כל נושא, מתי הזמן לחזרות ולתרגולים נוספים וכו'. עבודה על פי תכנית עבודה מסודרת מורידה ממרבית הסטודנטים את הלחץ באופן ניכר ונותנת להם לו"ז מפורט לדבוק בו, אשר מבטיח כי לכל נושא בחומר ולכל שיטת לימוד ותרגול יוקדש זמן מספיק
השילוב של שיטות הלימוד הנ"ל הורכב ונבנה לאורך שנים רבות של הכנה למבחני מועצת רו"ח, תוך הבנה של סוג החומר הנדרש ואופני הלימוד היעילים ביותר להתכונן לבחינה זו. אינספור תלמידים אשר עברו במסלול זה וצלחו את הבחינה בהצלחה מרובה מעידים כי מדובר בשיטות לימוד רלבנטיות ומתאימות לתחום לימוד זה.