שקלתם להתמנות כמזכיר חברה בחברה ציבורית או תאגיד מדווח[1] ואינכם בטוחים מהם תחומי האחריות שהתפקיד כולל, ומה היא חשיבות התפקיד בעיני הדירקטוריון? זהו בדיוק המאמר בשבילכם.
על אף שחוק החברות[2] אינו מגדיר מיהו מזכיר החברה באופן רשמי, המזכיר מהווה פוזיציה מרכזית בחיי החברה, ומעמדו קריטי בעשייתה היומיומית. המזכיר הינו החוליה המקשרת בין הנהלת החברה לדירקטוריון, בין הדירקטוריון לבעלי המניות, ובין החברה לרגולטורים – רשות ניירות ערך והבורסה[3].
המאמר ינסה לחדד את תרומתו המהותית של עבודת המזכיר לתפקוד הנהלת החברה והדירקטוריון, כיוון שלאור תחומי אחריותו הרחבים המזכיר מהווה שומר סף אמיתי לדירקטוריון והנהלת החברה בהרבה מאד היבטים.
למעשה כפי שיתואר, מזכיר חברה שמיישם כהלכה את הוראות הדין[4], עפ"י מתודולוגיית עבודה שיטתית ועקבית, ומנהל מעקב אחר נהלים פנימיים ומועדים הקבועים בדין, מצמצם באופן משמעותי את חשיפת החברה להליכי אכיפה, קנסות ועיצומים כספיים שהרשות רשאית להטיל על החברה במקרה של הפרות עפ"י חוק ני"ע[5].
כאמור, מזכיר החברה אינו נכלל בהגדרת "נושא משרה" הקבועה בחוק החברות[6], והשאלה המתבקשת הינה מדוע זה כך?
הרי תהיה זו טעות ענקית לחשוב שמדובר במעמד של מזכיר פשוט חסר סמכויות[7]. לצורך ההשוואה – מזכיר המדינה בארה"ב הוא שר החוץ הממונה על מדיניות החוץ של ארה"ב, מזכיר המפלגה בברית המועצות סימל תפקיד רב עוצמה ובעל חשיבות, ואצלנו בישראל מזכיר הממשלה נחשב לעובד המדינה הבכיר ביותר העומד בראש מזכירות הממשלה, והינו היועץ העיקרי של ראש הממשלה ולשכתו משלבת אינטראקציה מפורשת של פוליטיקה ומינהל בצמרת הממשלה.
מעניין אף לראות שחוק העונשין[8] קובע כי לעניין אי גילוי מידע ופרסום מטעה המזכיר אכן נחשב כנושא משרה בכיר בחברה ונכלל ברשימת נושאי המשרה הבכירה ומוטלת עליו אחריות פלילית לעניינים מסוימים, אך האם ניתן להסיק מכך שכוונת המחוקק הינה שמזכיר החברה אכן נכלל בהגדרת "נושא משרה" ועל כן מתייתר הצורך לאזכר תפקידו בנפרד?