אם קראתם קצת אודות המסלולים לרישיונות בעולם הפיננסיים (דוגמת רישיון מנהל תיקי  השקעות, סוכן ביטוח, יועץ פנסיוני וכד') וודאי שמתם לב שאת המבחנים שנדרש לעבור על מנת לקבל את הרישיון מעבירה הרשות לניירות ערך של ישראל. זהו גוף מרכזי וחשוב ביותר בכלכלה הישראלית (עם רשויות מקבילות בכל מדינה מערבית אחרת), אשר מבחני רישיונות הפיננסים הם רק אלמנט אחד מבין אינספור אחרים הנמצאים תחת תחום אחריותו.

מיהם חברי ההנהלה והדירקטוריון של הרשות לני"ע, מהם תפקידיה העיקריים ואילו פונקציות מרכזיות היא ממלאת בכלכלה הישראלית?

הרשות לניירות ערך – מהו תפקידה הכללי ומי מנהל אותה?

תפקידה של הרשות לניירות ערך הוא להגן על ציבור המשקיעים בניירות ערך בישראל. על מנת לסבר את האוזן, מדובר בצורה כזו או אחרת בכולנו – כמובן שכל מי שרוכש ישירות ומחזיק במניות, אגרות חוב ושאר ניירות ערך, אך גם כל מי שמחזיק בתוכניות חיסכון, קרנות פנסיה וקופות גמל, אשר מושקעות לפחות חלקית בבוסה ובניירות ערך אלו ואחרים. זו כבר הגדרה שכוללת את רובנו המכריע כאן בישראל.

הרשות לניירות ערך מנוהלת על ידי יושב ראש וחברי הנהלה אשר ממונים על ידי שר האוצר. חלק מחברי ההנהלה אמורים להיות ממונים מתוך הציבור הישראלי וחלקם מקרב עובדי המדינה, אך איזון זה אינו תמיד נשמר בישראל, כפי שניתן להיווכח במינויי חברי הרשות בשנים האחרונות (רובם המכריע הוא מקרב עובדי מדינה, ולא מקרב הציבור).

תפקידיה העיקריים של הרשות לניירות ערך

במסגרת תפקידה לפקח ולהגן על ציבור המשקיעים בניירות ערך בישראל, אחראית הרשות לני"ע על כמה נושאים עיקריים ומחזיקה בסמכות לפעול במסגרתם:

באחריות הרשות לעקוב אחר הדוחות השוטפים שמגישים תאגידים וחברות ציבוריות בישראל (דוגמת דוח דירקטוריון, דוחות רבעוניים וכיוצ"ב), כמו גם דיווחים שוטפים של קרנות נאמנות. באתר הרשות ניתן לגשת לדוחות אלו באמצעות מערכת גילוי נאות אלקטרונית (מגנ"א) הפתוחה בפני כלל הציבור.

תפקיד נוסף של הרשות לניירות ערך הוא מתן היתר לתאגידים לפרסום תשקיפים, ופיקוח על תשקיפים אלו. תשקיף הוא מסמך במסגרתו מציג התאגיד גילוי מלא ומפורט של עסקי החברה ודוחותיה הכספיים (כמו גם תיאור של ניירות הערך הספציפיים שהתאגיד מציע למכירה).

הרשות גם אחראית על עריכת חקירות הקשורות בעבירות על חוק ניירות ערך ועל פיקוח שוטף על הניהול של הבורסה לניירות ערך. הרשות מבטיחה כי הבורסה לניירות ערך מנוהלת באופן הוגן ותקין, וזאת באמצעות מבחר כלי ביקורת ושיטות פיקוח שונות. זה בעצם מה שמבטיח כי הבורסה הישראלית מנוהלת באופן תקין וללא שחיתויות ורמאויות שעשויות לסכן את ציבור המשקיעים.

ובנוסף לכל זה, אחראית כאמור הרשות על תהליכי הרישוי והפיקוח על מילוי חובותיהם של בעלי תפקידים מסוימים בעולם הפיננסים – יועצי ומנהלי תיקי השקעות, משווקים ויועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח.

המאמר פורסם ב-30.7.2024