מדי שנה ניגשים נשים וגברים רבים המעוניינים לעסוק באופן חוקי ומקצועי בתחום הייעוץ הפנסיוני, למבחנים הנערכים מטעם הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר, ומהווים תנאי הכרחי לקבלת התעודה המאפשרת לעסוק בתחום.כפי שכל מי שמתעניין במקצוע זה וודאי כבר יודע, עולם הפנסיוני בכלל ותחום הייעוץ והשיווק הפנסיוני בפרט הפכו לאחד היעדים הפופולאריים ביותר בשוק העבודה הישראלי בשנים האחרונות. ניתן לייחס לכך מספר סיבות שונות, כאשר אחת מהן היא ללא ספק הרפורמה המקיפה הנערכת בתחום הפנסיה בישראל כיום (ובמהלך העשור האחרון), רפורמה אשר הפכה את החיסכון הפנסיוני לזכות וחובה של כל עובד שכיר בישראל, ולחובה עבור המעסיקים הישראלים. העלייה המשמעותית בביקוש לשירותי ייעוץ פנסיוני הביאה לגל של עובדים ועובדות מתחומים אחרים המעוניינים לבצע הסבה לתחום, כמו גם צעירים המפלסים את דרכם הראשונה בשוק העבודה בימים אלו. עבור כל אחד ואחת – מהם בדיוק המבחנים אותם יש לעבור בטרם ניתן להתחיל בהתמחות ולקבל רישיון יועץ פנסיוני, מהם כוללים וכיצד מתכוננים אליהם כראוי?

 

יסודות הביטוח, כלכלה, חשבונאות, מימון ועוד – מבחני היסוד

מבחני החובה במסגרת המסלול לקבלת רישיון ייעוץ פנסיוני נחלקים לשני חלקים עיקריים – מבחני יסוד ומבחני גמר. קבוצת מבחני היסוד מונה ארבע בחינות אשר עוסקות ביסודות של התחומים הרלבנטיים ביותר לעבודתו של היועץ הפנסיוני. שלוש מהבחינות נערכות מטעם הרשות לניירות ערך ואחת מהן מועברת מטעם משרד האוצר (הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון).

בחינת היסוד המועברת מטעם משרד האוצר היא הבחינה ביסודות הביטוח. כאמור, פנסיה היא סוג של ביטוח לטווח ארוך ונחשבת לחלק אינטגראלי מעולם הביטוח. לכן, על היועץ הפנסיוני העתידי להכיר את תחום הביטוח על בוריו, להבין בדיוק את מהותם של תתי התחומים השונים בעולם הביטוח, מיהם השחקנים הגדולים והרלבנטיים בעולם זה, מהו האופן בו מושתת עולם הביטוח על חישובים סטטיסטיים ותוחלת וכו'.

שלושת בחינות היסוד הנוספות מועבר מטעם הרשות לניירות ערך, ואלו הן בחינות להן נדרשים גם המעוניינים לעסוק במקצועות פיננסיים שונים דוגמת ייעוץ השקעות, ניהול תיקי השקעות וכד'. בחינות היסוד הן בכלכלה, חשבונאות וסטטיסטיקה ומימון. נתחיל דווקא מהאחרונה – כבר ציינו כי על היועץ/ת הפנסיוניים העתידיים להבין את האופן בו פועל העיקרון של ביטוח, שכן עולם הפנסיה הוא חלק בלתי נפרד מעולם הביטוח, ואילו זה נשען בצורה נרחבת על התחום המתמטי של סטטיסטיקה, ועל מימון. לכן, על הנבחנים לקבל הבנה בסיסית ויכולת ניתוח ופתרון בעיות בסיסיות בתחומי הסטטיסטיקה והמימון.

ברור גם מדוע תחומים כמו כלכלה וחשבונאות רלבנטיים ביותר לתחום הייעוץ הפנסיוני. על כן, מבטיחה הרשות לניירות ערך כי היועצים הפנסיוניים של העתיד יהיו בקיאים (לפחות ברמה בסיסית וטובה) בתחומים אלו ובמיוחד בחלקים מתוכם הרלבנטיים עבור העולם הפנסיוני.

 

מקצועית א' וגמר פנסיוני – בחינות הגמר

לאחר סיום החלק של בחינות היסוד ניתן לגשת לשתי בחינות הגמר הסופיות, המסכמות את של הבחינות החיצוניות בתהליך ההכשרה של היועצים הפנסיוניים. מדובר בשתי בחינות – הבחינה במקצועית א' מועברת גם היא מטעם הרשות לניירות ערך, והיא עוסקת בעולם ניירות הערך באופן מפורט. כאמור, שוק הפנסיה כרוך כיום באופן מהותי בשוק ההון ובעולם ניירות הערך, ומכאן הרלבנטיות הרבה של עולם ניירות הערך לעבודתו של היועץ הפנסיוני.

בחינת הגמר השנייה מועבר מטעם משרד האוצר, ומהווה את הבחינה המסכמת והגדולה של מסלול ההכשרה. בחינה זו עוסקת באופן מפורט בעולם הפנסיוני, ומהווה את הגושפנקה האחרונה וההכרחית כמובן עבור קבלת רישיון ייעוץ פנסיוני.

 

קורסי הכנה ייעודיים עבור כל בחינה בנפרד

בעוד ניתן לגשת למבחני הרשות לניירות ערך ומשרד האוצר ללא מסלול לימודים מקדים, רובם המכריע של הנבחנים והנבחנות בוחרים ללמוד לקראת בחינות אלו באמצעות מסגרת לימודים ייעודית כלשהו, ובפרט על ידי קורס הכנה ממוקדים אשר נבנו במיוחד על מנת להכין לקראת בחינה ספציפית זו. ניתן למצוא קורסי הכנה לכל הבחינות שהוזכרו לעיל, החל מקורס יסודות הביטוח ועד לקורס גמר פנסיוני. קורסים אלו מועברים על ידי בתי ספר ומורים בעלי ניסיון רב בלימוד מסלול ספציפי זה והכשרת אנשים לקבלת הרישיון המבוקש, ולכן אחוזי ההצלחה של בוגריהם גבוהים משמעותית מאלו של הניגשים לבחינות ללא שום הכנה מקדימה.