אחד הקורסים המעניינים והעדכניים ביותר שאנו מציעים במסגרת חטיבת לימודי שוק ההון עוסק במטבעות דיגיטליים וקריפטוגרפיים, או בקיצור הנהוג – "קריפטו". בעוד הדעות בנוגע ליציבותם ולערכם האמיתי של מטבעות קריפטוגרפיים חלוקות וזהו נושא הנתון לדיונים וויכוחים ערים רבים, לאף אחד אין ספק כיום כי מדובר בענף של ממש בכלכלה העולמית אשר צמח במהירות מסחררת במהלך השנים האחרונות ומושך אליו סכומי עתק מצד משקיעים מכל הסוגים.

מטבעות קריפטוגרפיים ודיגיטליים מתאפיינים ביתרונות וחסרונות מסוימים גם יחד בהשוואה למטבעות אחרים, יתרונות וחסרונות אותם חשוב כמובן להכיר. מה מבדיל מטבעות אלו מהמטבעות ה"מסורתיים" יותר שכולנו מכירים ומה כל זה אומר ביחס למקומו של איש מקצוע המתמחה בתחום בעולם של היום, ולצורך באנשי מקצוע מסוג זה?

מטבעות קריפטו מול מטבעות "רגילים"

למטבעות קריפטוגרפיים כאמור יתרונות וחסרונות גם יחד בהשוואה למטבעות האחרים והמוכרים יותר.

בצד היתרונות, כפי שימהרו לקבוע אוהדי קריפטו מושבעים, ניתן לציין את העובדה כי מטבעות אלו מאפשרים לסחור כיום כמעט בכל דבר ומכל מקום בעולם, בצורה נוחה, מהירה וחלקה הרבה יותר מאשר עם מטבעות רגילים. אין בדרך רגולציה של בנקים וממשלות אשר תעכב את התהליך ותקשה עלינו במיליון ואחת דרכים שונות וגם סחר בינלאומי בין מדינות שונות אינו מהווה אתגר או מציב סרבול כלשהו, כמו במקרה של מטבעות רגילים. בקיצור –  מה ששלנו שלנו, ואנחנו יכולים לסחור בו כאוות נפשנו.

יתרון משמעותי נוסף הוא כמובן עליית הערך החדה, לפחות של מטבעות קריפטוגרפיים מסוימים, אשר הפכה אותם לאחת ההשקעות הפופולאריות ביותר בשנים האחרונות בקרב משקיעים פרטיים ומוסדיים גם יחד.

אך גם חסרונות לא חסרים לקריפטו. בתור התחלה, היעדר רגולציה ופיקוח ממשלתי מהווה גם בעיה משמעותית, לא רק יתרון. היעדר ההסדרה והרגולציה בתחום הופכים את הקריפטו לזירה פרוצה בה יכולים לקרות למשקיעים דברים רבים מפניהם לא יהיו מוגנים על ידי המדינה ומוסדותיה.

חסרון נוסף הוא הספקולטיביות המלאה המאפיינת את עליית או ירידת הערך של מטבעות אלו. מבחינות מסוימות ובמקרים מסוימים, השקעה בקריפטו שקולה להימור בקזינו. אין שום דרך או אינדיקציה לדעת אם מטבע קריפטוגרפי זה או אחר יעלה או ירד בעתיד הקרוב, מה שלא לגמרי נכון לגבי השקעה במטבעות רגילים.

מה אומר כל זה לגבי תפקידו של מומחה הקריפטו?

הפופולאריות העצומה של מטבעות קריפטו מצד אחד וחוסר הידע והוודאות האופפים מטבעות אלו מצד שני, הופכים את תפקידו של מומחה קריפטו לחיוני והכרחי מאין כמוהו.

כיום מוזרמים טריליוני דולרים של משקיעים פרטיים ומוסדיים גם יחד אל זירת המסחר בקריפטו. ביחס לצמיחה המהירה שלו, מדובר בתחום בו אי הוודאות וכמות השחקנים אשר אינם מחזיקים בידע נדרש בסיסי היא עצומה.

מומחה קריפטו, מהסוג שאנו מכשירים כאן באקדמיה, נהנה אם כן מטווח אפשרויות תעסוקה עצום ומצורך מהותי ורחב היקף לשירותיו בשוק. זה הזמן להיכנס לתחום זה וללמוד אותו לעומק – הוא נמצא בהתפוצצות של ממש, ולאף אחד כמעט אין מושג פיננסי וטכני מעמיק מדי בנוגע לנושא זה.

המאמר פורסם ב-30.4.2024